OM BLIZZAK DM-V1

Utformat för 4×4 på nordiskt väglag

Det nya dubbfria vinterdäcket Blizzak DM-V1 har utformats för att ge dem som kör den senaste generationens 4×4-fordon säkrare bilkörning i alla typer av nordiska vinterförhållanden.

Bridgestone har strävat efter att förbättra grepp- och bromsprestanda på snö och is jämfört med föregångaren DM-Z3, samtidigt som däcket också ska ge enastående broms- och körsäkerhet på våta och slaskiga vägar. Bridgestone har tagit sig an dessa utmanande mål genom att utveckla en ny Multicell-gummiblandning, förbättrad sajpningsteknik och ett nytt däckmönster som utvecklats med simuleringsteknik för att uppnå optimala vägegenskaper på såväl snö som vått underlag.

 

Multicell-Z
Det nya Multicell Z-materialet är resultatet av den senaste utvecklingen av Bridgestones unika Multicell-teknik som är ett dokumenterat alternativ till dubbar. Små bubblor och kanaler skapar tomrum i Multicell Z-materialet, som absorberar den tunna hinnan av vatten från isiga ytor, vilket garanterar att kontakten mellan däcket och vägbanan upprätthålls, samtidigt som nya ”bitande” mikropartiklar ger extra effekt och förbättrar greppet på is. I takt med att däcket slits kommer ständigt nya partiklar fram, så att däckets grepprestanda bibehålls under hela dess livslängd.Jämförande tester av det nya däcket Blizzak DM-V1 och det gamla, DM-Z3, visar att det nya däcket ger bättre prestanda under alla typer av vinterväglag, i synnerhet vad gäller bromsning och grepp på is, bromsning i vått väglag och vattenplaning. Blizzak DM-V1 finns i 31 dimensioner (alla godkända för 170 km/h) för 4×4-fordon med 15- till 20-tumsfälgar.